تا کنون به این موضوع فکر کردهاید که چگونه میتوانید بدون داشتن فروشگاه، تجارت الکترونیک انجام دهید؟
انجام این کار با دراپ شیپینگ (dropshipping) امکانپذیر است. به وسیله دراپ شیپینگ میتوانید بدون داشتن مکان فیزیکی و در مدت کوتاهی یک فروشگاه آنلاین تاسیس کنید.
دراپ شیپینگ چیست؟
سایت Wikipedia مفهوم Dropshipping را به این شکل تعریف میکند:
دراپ شیپینگ نوعی تجارت خرده فروشی است که در آن فروشنده سفارشات مشتری را میپذیرد، اما انباری برای نگهداری از کالاهای فروخته شده، ندارد، بلکه در نوعی مدیریت زنجیره تامین، سفارشات و جزئیات حمل و نقل آنها را به تولید کننده، عمده فروش یا یک خرده فروش دیگر تحویل میدهد.
سپس کالا را مستقیما به مشتری ارسال میکند.
اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم دراپ شیپینگ چیست، باید بیان کنیم که در این روش، فروشنده، کالا را از انبار خود به فروش نمیرساند، بلکه کالا را از شخص یا فروشگاه دیگری خریداری کرده و به دست مشتری میرساند.
طبیعتا در این روش، مخارج اضافی مانند هزینههای انبار داری یا نگرانی بابت عدم موجودی کالا وجود ندارد، چرا که فروشنده، سفارشات را از تولید کننده، عمده فروش یا سایر خرده فروشان تهیه میکند.
این موضوع باعث میشود در صورت استفاده از خدمات شیپینگ، نسبت به سرمایه گذاری، نگرانی و دغدغهای نداشته باشید و به راحتی هزینههای خود را کاهش دهید.
در واقع، dropshipping برای افرادی که میخواهند با کمترین میزان ریسک وارد بازار شوند، بهترین گزینه است.
مزایای استفاده از دراپ شیپینگ چیست؟
همان طور که گفتیم دراپ شاپینگ یک الگوی تجارت مناسب و بدون رسیک است. به این دلیل که کالای شما همیشه در دسترس است و بابت موجودی آن هیچ نگرانی ندارید. Dropshipping این امکان را برای شما فراهم میکند تا در مورد چگونگی انتخاب و بازاریابی محصولات، چیزهای زیادی یاد بگیرید.
اما مزایای دراپ شیپینگ چیست که تا این حد از محبوبیت برخوردار است؟ مواردی که در ادامه ذکر میکنیم نشان میدهد که Dropshipping، یک مدل مناسب برای رونق کسب و کار شماست.
سرمایه کمتری لازم است
حتما تا اینجا متوجه شدهاید که بزرگترین مزیت dropshipping، به راه انداختن یک کسب و کار الکترونیکی بدون نیاز به سرمایه زیاد است. با این روش، شما بدون هیچ سرمایهای میتوانید شروع به دسته بندی محصولات کنید.
علاوه بر این، فقط محصولاتی را میخرید که مشتریان مبلغ آنها را پرداخت کردهاند.
از آنجا که در این روش، برای سرمایه گذاری بر روی محصولات پولی پرداخت نکردهاید، در صورت شکست، متحمل ریسک کمتری خواهید شد.
کار خود را به آسانی شروع کنید
در این روش به صورت فیزیکی با محصولات سر و کار ندارید و نگرانیهایی مانند: مدیریت انبار، مدیریت کالاها، بسته بندی محصولات، ارسال سفارشات، پیگیری موجودی، حسابداری و… برای شما ایجاد نخواهد شد.
بنابراین آسانتر میتوانید کار خود را شروع کنید.
مخارج کلی کمتری خواهید داشت
در این روش نیازی نیست با خرید موجودی یا مدیریت انبار درگیر شوید، بنابراین هزینههای کلی بسیار کمتر است.
هر چند که ابتدا با یک لپ تاپ و پرداخت چند هزینه جزئی کار خود را شروع میکنید، اما با پیشرفت کار هزینهها نیز افزایش پیدا خواهند کرد.
اما در مقایسه با شیوههای سنتی فروش، باز هم بسیار کمتر خواهند بود.
محیط کار انعطاف پذیری را تجربه خواهید کرد
مهم نیست در کدام نقطه قرار دارید، فقط کافی است که به اینترنت متصل باشید.
این امر باعث میشود به راحتی کسب و کار کوچک خود را مدیریت کنید.
انتخاب گستردهای از محصولات برای فروش
از آنجا که نیازی نیست محصولاتی که قصد فروش آنها را دارید، خریداری کنید.
میتوانید بدون هیچ هزینهای مجموعهای از محصولات را در فروشگاه اینترنتی خود لیست کرده و به مخاطبان ارائه دهید.
در صورت افزایش حجم سفارشات، هیچ مشکلی نخواهید داشت
در صورتی که فروش محصولات خود را به روش سنتی انجام دهید، زمانی که حجم سفارشات بالا رود، ادامه کار سخت و گیج کننده خواهد بود.
اما در روش دراپ شیپینگ، بیشترین زحمت فرآیند سفارش، بر عهده تامین کنندگان است و شما مشکل چندانی نخواهید داشت.
معایب استفاده از دراپ شیپینگ چیست؟
هر چیزی که از آن صحبت میکنیم، حتی اگر بهترین کیفیت و بالاترین سطح خدمات را هم داشته باشد، در نهایت با ضعف و نقص همراه است.
Dropshipping هم معایبی دارد، که در این بخش به بررسی آنها میپردازیم.
سود کمتری خواهید داشت
از آنجا که با دراپ شاپینگ، هزینههای شروع فعالیت، کمتر و کار با آن آسانتر است، بسیاری از فروشگاهها بر سر بهترین قیمت فروش و افزایش درآمد، رقابت میکنند.
به این دلیل که سرمایه کمی را در این مسیر به کار گرفتهاند، پس سود کمی را برای رشد بیشتر در نظر میگیرند.
بنابراین، از بزرگترین معایب شرکت های دراپ شاپینگ در یک محیط رقابتی، سود کمتر است.
پیچیدگی در حمل و نقل
در صورتی که برای فروش کالای خود از چندین تامین کننده استفاده میکنید (همان روش dropshipping)، امکان دارد که سفارشات از چندین تولید کننده گرفته شود که این امر در حمل و نقل، پیچیدگی ایجاد میکند.
به عنوان مثال، تصور کنید که مشتری 3 کالای مختلف را سفارش میدهد. شما باید آنها را از تامین کنندگان مختلف تهیه کرده و هزینه حمل و نقل هر کدام را به طور جداگانه پرداخت کنید.
مشتری نیز برای دریافت هر کدام از محصولات، باید هزینه حمل و نقل آن را پرداخت کند.
اما این شیوه ارسال برای مشتریان عادلانه و مناسب نیست. علاوه براین، شما را هم در محاسبه دچار مشکل خواهد کرد.
مشکل فهرست موجودی انبار
در روش دراپ شیپینگ، معمولا امکان دسترسی به تعداد دقیق موجودی انبار تامین کنندگان در لحظه وجود ندارد و ممکن است موجودی که دریافت کردهاید دچار تغییر شود.
البته این روزها با وجود ایپلیکیشنهای مختلف میتوانید با تامین کنندگان در ارتباط باشید.
به این صورت که با یک کلیک، سفارش محصول را برای تامین کننده میفرستید و در لحظه میتوانید موجودی انبار را دریافت کنید.
به خاطر داشته باشید زمانی که محصولات را از تامین کنندگان و انبارهای مختلف تهیه میکنید، به روز کردن موجودی محصولات، یکی از کارهای روزانه شما خواهد بود.
بر عهده گرفتن خطای تامین کنندگان
هیچ کدام از ما دوست نداریم به خاطر اشتباهات دیگران سرزنش شویم، اما به خاطر داشته باشید که بهترین تامین کنندگان دراپ شیپینگ هم اشتباه میکنند.
پس اگر محصولی که برای مشتری خود ارسال کردهاید، مشکلی داشت یا چندان مرغوب و با کیفیت نبود، مسئولیت این اشتباه را به عهده بگیرید و از مشتریان بابت کم و کاستیها عذرخواهی کنید.
در غیر این صورت به اعتباری که به دست آوردهاید، آسیب وارد میشود.
چرا که تنها رضایت مشتریان است که شما را به سمت موفقیت میبرد، پس تمام سعی خود را برای راضی نگه داشتن آنها بکنید.
محدودیت در سفارشی سازی و برند سازی
معمولا محصولاتی که با روش dropshipping به فروش میرسند، قبلا توسط تامین کنندگان طراحی و برند سازی شدهاند.
بنابراین شما کنترل زیادی بر روی محصولات ندارید.
فرآیند دراپ شیپینگ چیست؟
تا اینجا دانستیم دراپ شیپینگ چیست، چه ویژگیهایی دارد و درآمد زایی آن به چه صورت است.
در این بخش میخواهیم راجع به نحوه کار آن صحبت کنیم.
شناخت زنجیره تامین
زنجیره تامین، چگونگی انتقال یک محصول از تامین کننده به مشتری را به سادگی بیان میکند. یک dropshipping موفق به چندین گروه که با هم به صورت هماهنگ کار میکنند، متکی است.
این گروهها عبارتند از: تولید کننده، تامین کننده و خرده فروش. بنابراین، شما به عنوان یک خرده فروش، تنها تکهای از پازل زنجیره تامین هستید.
زنجیره تامین به 3 مرحله تقسیم میشود:
تولید کننده محصولات را تولید میکند و آنها را به صورت عمده به تامین کنندگان و عمده فروشان میفروشد.
تامین کنندگان و عمده فروشان، محصولات را به خرده فروشان میفروشند.
یک خرده فروش برای تامین محصولات مدنظر خود، به دنبال یک تامین کننده است.
سپس خرده فروش و تامین کننده به توافق میرسند که با هم کار کنند.
خرده فروشان، محصولات را به مصرف کنندگان میفروشند.
تامین کنندگان و عمده فروشان محصولات را مستقیما به مردم نمیفروشند، خرده فروشان این کار را انجام میدهند.
فروشگاههای اینترنتی به وسیله خرده فروشان ایجاد میشود تا مصرف کنندگان بتوانند محصولات مختلف را از آنها خریداری کنند.
پس از افزایش قیمت محصول توسط عمده فروش، خرده فروش مجددا آن را قیمت گذاری میکند.
به این ترتیب قیمتی را مشخص میکنید که هم قیمت تمام شده کالا را پوشش دهد و هم برای شما سود به همراه داشته باشد.
مطالبی که بیان کردیم، کل زنجیره تامین را از ابتدا تا انتها نشان میدهد. حتما میپرسید چرا در هیچ گروهی به dropshipping اشاره نکردیم.
به این دلیل که «دراپ شیپینگ» یک نقش خاص نیست. دراپ شیپینگ به حمل و نقل محصولات برای اشخاص دیگر گفته میشود.
به بیان دیگر، تولید کنندگان، تامین کنندگان و فروشندگان هر کدام میتوانند یک dropshipping باشند.
حالا که دانستیم زنجیره تامین چگونه عمل میکند، باید ببینیم برای مشتری چگونه به نظر میرسد؟
حتما شما هم بارها محصولاتی را به صورت آنلاین خریداری کردهاید. به عنوان یک مشتری نیازی نیست که به این فرآیند فکر کنید، اما به عنوان یک خرده فروش حتما باید این فرآیند را بررسی کنید.
خرده فروشان با فکر کردن در مورد ایدهآلهای مشتریان در هنگام سفارش، میتوانند چیزهای زیادی یاد بگیرند.
به خاطر داشته باشید که اگر مشتری در هنگام سفارش، مشکلی داشته باشد، میتواند برای شما هم به عنوان یک خرده فروش، مشکل ایجاد کند.
پس بسیار مهم است که بدانید خریداران شما چه انتظاری دارند.
به عنوان مثال، مشتری شما یک کتاب سفارش داده و او فورا ایمیل تایید خرید را دریافت میکند.
پس از دو روز پیامی حاوی اطلاعات رهگیری دریافت میکند که نشان میدهد سفارش او ارسال شده است.
در نهایت مشتری کتاب مورد نظر خود را تحویل میگیرد.
این تجربه دو جنبه مهم دارد:
سادگی: تنها کاری که مشتری باید انجام دهد، ثبت سفارش و پرداخت هزینه است. بقیه موارد مانند ایمیل تایید سفارش و اطلاعات رهگیری فورا به او تحویل داده میشود.
راحتی: تجربه خرید از هر نظر باید راحت و در دسترس باشد و تنها چند دقیقه وقت مشتری را بگیرد. یعنی لازم نیست مشتری برای دریافت محصول تلاش زیادی بکند.
آیا دراپ شیپینگ واقعا سود آور است؟
اکنون میدانیم دراپ شیپینگ چیست و مزایا و معایب آن به چه صورت است.
اما برای شروع و رشد یک تجارت Dropshipping ، راههای زیادی وجود دارد. این که آیا به دنبال شروع یک دراپ شاپینگ به عنوان پیش زمینهای در تجارت الکترونیک هستید یا یک مدل تجاری همیشگی میخواهید، مهم است که بدانید dropshipping چطور میتواند برای شما سود آور باشد.
دراپ شیپینگ به عنوان شغل دوم
از آنجا که Dropshipping انعطاف پذیری بالایی دارد و کار زیادی نمیخواهد، یک شغل دوم مناسب به شمار میرود.
بسیاری از افراد در حالی شغل و درآمد ثابت دارند، تصمیم میگیرند dropshipping را هم در کنار کار خود انجام دهند.
اگر نگران هستید که کارفرما مانع از داشتن شغل دوم شما شود، میتوانید درباره سیاستهای سازمان خود در زمینه شغل دوم تحقیق کنید یا قراردادی که امضا کردهاید را بررسی کنید.
وقتی مطمئن شدید هیچ تضادی وجود ندارد، میتوانید برای انجام دراپ شیپینگ آماده شوید.
لازم نیست برای دراپ شیپینگ، زمان و انرژی زیادی صرف کنید. این کار بدون دردسر قابل انجام است.
اگر هم فکر میکنید که شغل دوم باعث کم کاری شما میشود، نگران نباشید، میتوانید روزی چند ساعت را به dropshipping اختصاص دهید و همچنان موفق باشید.
با این حال، بهتر محدودیتهای خود را به طور کامل بررسی کنید.
اگر در شغل خود، اضافه کاری میکنید یا برای انجام کارهای شخصی به سختی زمان خالی پیدا میکنید، احتمالا در دراپ شیپینگ موفق نخواهید بود.
البته در بیشتر موارد، فقط به کمی مدیریت و برنامه ریزی نیاز دارید. پس بهتر است برنامه مناسب خود را پیدا کرده و مطابق آن عمل کنید.
دراپ شیپینگ به عنوان یک تجارت الکترونیکی تمام وقت
همان طور که گفتیم، یکی از مزایای dropshipping، انعطاف پذیری است.
میتوانید تجارت خود را هر اندازه که میخواهید کوچک یا بزرگ کنید. آنقدر بزرگ که یک خرده فروش دراپ شیپینگ تمام وقت باشید.
با پایین نگه داشتن هزینهها، توسعه کار، جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش، کم کم دراپ شیپینگ نیمه وقت خود را به دراپ شیپینگ تمام وقت تبدیل کنید.
ابتدا ممکن است درآمد زایی آن کمی ناپایدار باشد اما پس از مدتی که در آن کاملا جا افتادید، خواهید دید تا چه اندازه منظم و دقیق کار میکند.
چگونه دراپ شیپینگ را شروع کنیم؟
هر چند که برای افتتاح یک فروشگاه اینترنتی دراپ شیپینگ، داشتن اطلاعات لازم میتواند به شما کمک کند اما در این زمینه به تجربه کاری نیازی ندارید.
میتوانید در طی مسیر انجام این تجارت، آنچه لازم است را یاد بگیرید. در واقع، بدون تجربه هم در این تجارت میتوانید به سود برسید.
منابعی مانند سایتهای Etsy و Shopify به شما کمک میکند دراپ شیپینگ خود را مدیریت کنید
به عنوان یک فروشنده Dropshipping ، میتوانید همه کارها را از راه دور انجام دهید، حتی لمس کردن محصولات هم لازم نیست!
ابتدا یک طرح مناسب برای کسب و کار خود تهیه کنید، در این طرح اهداف و بازه زمانی مناسب برای رسیدن به آنها (یک هفته، یک ماه و حتی یک سال) را کاملا صریح و روشن ذکر کنید.
اگر برنامه شما طولانی مدت است، برای به نتیجه رسیدن عجله نکنید.
محتوای وب سایت خود را به منظور بررسی ترافیک (تعداد بازدیدکنندگان)، طور منظم بررسی کنید.
محصولات و خدمات جذاب و کارآمد برای فروش ارائه دهید.
در این مسیر آموزش مداوم لازم است، چرا که لازم است اطلاعات خود را به روز نگهدارید.
و در انتها
امروز سعی کردیم ضمن پاسخ به سوال دراپ شیپینگ چیست، مزایا، معایب و هر چیزی که در شروع کار به آن نیاز دارید، بیان کنیم.
ممکن است برای شروع کار کمی مضطرب باشید، این موضوع کاملا طبیعی است. مقیاس کوچکی در نظر بگیرید، برنامه ریزیهای لازم را انجام دهید، فرصتها و هزینهها را بررسی کنید و دراپ شیپینگ خود را شروع کنید.
منبع: irandnn
دیدگاه شما